السبت، 22 يونيو 2024

بنا حروف بقلم احمد محمود

بنا حروف
انا بنا حروف
ارص الحرف جنب الحرف
تبقي كلمه
وارص الكلمه جنب الكلمه
يبقي بيت
وارص البيت بعد البيت
تبقي مدينه
قصدي قصيده
ويقولولي مبروك
وصح لسان الشاعر
وتنزل عليا الشهادات
والتكريمات كلها ورق
يااخوالنا انا عل الحديده
الشعر ما بيأكلش عيش
ودايما الشعرا تعبانين
حتي اسألوا
بيرم ونجم والخال
وكمان عمنا جاهين
مافيش حاجه نقديه
حتي لو الورقه ام مادنه
الحته ام ميه
افصل هدمتبن حلوين
احسن من اللي عليا
واروق علي ام العيال
واجيبلها طرحه وجلبيه
واجيبلها كمان خلخال
واشبرق عل العيال
واجهز البت سعديه
وادفع قسط التلاجه
ونشرب ميه ساقعه ياعنيا
وازرع قيراطين خضار
اصل العيشه غاليه نار
ياعم انت بتسرح بينا
كل ده بالورقه ام ميه
اه سامحوني ياولاد
اصلي نسيت اقولكم
انا مواليد
الف وتسعميه
الزمن الحلو اللي فات
والعيشه الحلوه الهنيه
ماحلاها عيشة الفلاحه
ام طرحه وجلابيه
وسلامتكم
انا مش شاعر انا بنا حروف
بقلم
احمد محمود
من ديوان بنا حروف

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مشاركة مميزة

أنا جندي بقلم عبد الصاحب الأميري

أنا جندي عبد الصاحب الأميري  &&&&&&&&&&&&& حين تخنقني العبرة،،  حين ينصب الظلم خيامه ع...