الجمعة، 19 فبراير 2021

خلاص اتنسينا...59 بقلم طاهر مختار عتيت

 خلاص اتنسينا...59

خلاص اتنسينا ومعادش لينا قيمه بعد ماكان لينا كلمه وسط أصحابنا وأهالينا.
لما بعدنا وفارقنا الدنيا ماحدش فاكرنا ولا حتى بيتصل بينا ولا عايز يترحم علينا
وكله بسبب الطمع اللي مالي عنينا حتى الزوجه والابن معادوش حاسيس بينا
بعد ما تعبنا وربينا وكافحنا عشان يكون له ف وسط المجتمع قيمه ويزيل دمع عنينا
لكن للاسف نفسه بتكبر علينا وعايز يعيش الرجوله بعد ما كتير من الناس اتذلينا
والزوجه صاحبة الشرف والعفه بتشوه صورتنا قدام أولادنا وأهالينا
ونسيت العشره اللي بينا بكل سهوله بعد ما اخلاصنا وحبينا
والكل تايه ف بحور الغرام ومش حاسيس بينا لا بيقرا عشانا قران ولا حتى دعوه قدام ربنا تنجينا
نفضل نجري يمين وشمال ع ناس بنقول عليهم حبونا وعايشين لخدمتنا وبيراعونا
لكن للاسف تبان الحقيقة بعدما الموت ما ينادي علينا أو نعيش ف غربه وبرضوا ماحدش سأل فينا
وفين وفين يفتكرونا بعد ما الدمع يملى عنينا والدود يخلص علينا
عشان نعرف إن الدنيا مالهاش قيمه حتى لو قاعدنا ف قصور والفرح من حوالينا
هايجي يوم والكل ينسانا حتى أسامينا مع مرور الزمن تنتهي وماحدش هايحس بينا
ودنيا ودايره ويوم ليك ويوم علينا ونفس القصه ونفس الروايه والنهايه محسومه ودا نصيب ومش بايدنا
عشان كده لازم نصحى ونفوق من الغيبوبه ونفكر ف ناس كانوا بيضحوا عشان يرسموا الفرحه ف عنينا
يارب قادر تهديهم وتخلى الكل يعتز بينا وأولهم أصحابنا وأهالينا
شاعر العصر صاحب كلمه لها مضمون ومعنى يفيدنا وينفعنا بقصيده جميله تنال اعجابنا
وتحسن دايما من أخلاقنا وتذكرنا باللي خلقنا وداوي همومنا وأوجعنا ويرسم الفرحه داخل قلوبنا
الشاعر طاهر مختار عتيت
شاعر العصر.....تحيا مصر
اكوه الحصه... كفر الزيات

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مشاركة مميزة

كوني بقلم عامر الدليمي

((((((«««كوني»»»)))))) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ كوني طفلتي التي تلعب  في حجري تلامس خدي  تقبلني في ثغري كوني  مشاغبةً تثير بمداعبتها  جنوني تستنهض...