الاثنين، 14 يونيو 2021

كان بقي لي بقلم خيري حسني

 قصيده بعنوان

(كان بقي لى؟!!!)

معاك شهور

كنت تقدر

تعديهم 

تمرقهم

لكن

إنت فى

طبعك غرور

مش بتفرق

حزن جايز

نكد ممكن

فرح ضحك

أو سرور

المهم إنك

مزاجى مره

 حلو ومره

مر ومرارتك

زى ميه 

بتغلي أو

تفور

كان بقي لى

معاك شهور

 كنت راحل

وكنت ماشى

وكنت تركك

وكنت هاجرك

وإنت كل فى

نفسك

عض صوابع

من فرط

غيظك ثور

 وقت ما تحب

إنك تثور

أنا يا ما

ضحيت عشانك

وكأنى مكوك

فضاء

وإنت شمس

وحواليك 

أدور

عمرى ما

أتصورت إنك

تضرب بي

بعرض حائط

وكأنى ضلمه

وإنت نور

كان بقي لى

معاك شهور

وكنت سايبك

لكن حاولت

أعطيك هدنه

قولت يمكن

يهدأ يعقل

مش تبني لي

سد وترفع

ما بينا

سور

كان بقي لى

معاك شهور

لكن إنت مش

بترحم 

ديما تنكر

فضل غيرك

كنت أحبك

من جوا

قلبي 

كنت تبعد

وأنا بغبواتى

أجي لك

وأعدى وأوصل

لشطك 

مهما إتسعت

لك بحور

كان بقي لى

معاك شهور

ماشفتش شنطة

ثيابى 

مابكتش مره

بغيابى

ما وحشكش 

يوم فى شبابى

شاطر بس

فى صدى

و إعتراضى

وتمر على

إسمى فى

ذكرياتك

وصورتى 

أى مرور

كان بقي لى

معاك شهور

ما أفتكرتش

أي حاجه

إفتكر بس

برواقه

قبل ما أرحل

وأندم عليك

وتندم علي

أنا لسه مابينا

باقى إفتكر

يوم لك عتابى

كنت فاتح لك

طول عمرى

بابي 

أو مواربه

المهم إنى

فاتحه بكره

تحلف  على

ساعه كنت 

حاضنك والله

فيهاساعتها

مش هاتلاقيها

طيب يا أخى

خليك حنين

حتى لو 

من ورا

قلبك ومش لازم

إنك لي تبين

كان بقي لى

معاك شهور

بكره أمشى

وأنسى بغضك

خليك مع

نفسك برحتك

وثور

لو مصمم 

 على بعدى

عنك خلي

آخر حاجه

بينا قبل 

الوداع مش 

عيب ودى أقل

شيئ أي حب

من إل باقى

   شوية فرحه

وإنسجام

ويبقى بارضو

حسن الختام

كان بقي لى

معاك شهور؟!""

 14/6/2021

ترنيمات وخواطر.بقلم)

خيرى حسنى..............)



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مشاركة مميزة

الصّراع المفتوح و الشّرق المذبوح بقلم وديع القس

الصّراع المفتوح ..و الشّرق المذبوح..!!.؟ شعر / وديع القس / منذُ الخليقة ِ في الأموالِ شيطانِ والإنسُ سيَّدهُ كالربِّ سلطانِ / وشهوةُ الشرِّ ...