الجمعة، 14 يونيو 2024

عزف علي أوتار السجن بقلم محمود عبد الفضيل

قصة قصيرة
عزف علي أوتار السجن 
للكاتب المصري م محمود عبد الفضيل
فتحت أبواب سيارة الترحيلات و نزلت منها إلى داخل قسم الشرطة مكبل بالأسورة الحديدية مع المعلم العتباني اشهر تجار الصنف في المنطقة 
وبمجود دخولنا صالة الأسنقبال و التي يطلق عليها المسجونين الاوبرج بدأت وصله من السباب و الشتائم بالأم و الأب مع الضرب المبرح للجميع وبعد انتهاء تلك الوصله المسماه بحفل الأستقبال انتظم الجميع في صف واحد 
امام المقدم خلفان الذي بدأ يتقحص الجميع بنظرات ثاقبة و بسأل كل فرد عن أسمه و تهمته و مهنته في الخارج 
و عندما اتي علي الدور و هو يسأل انت شغال ايه يلا 
اخبرته انني مهندس 
طلب مني الجلوس علي كرسي بجواره و أحضر لي مشروب الشاي و بدأ يتحدث معي بأسلوب مختلف عما كان عليه من قبل 
بعد أنتهائه من طابور العرض 
بدأ يتحدث معي عن سبب سجني هل هي رشوة ام أختلاس أم تهرب ضريبي 
رددت عليه بهدوء يليق بجلال المكان و الموقف الفظبع الذي امر به 
الموضوع ببساطة يا باشا ابتدي اني كنت من زمان عايز اتعلم العزف علي الأورج من صغري و انا بحلم اتقن الاله دي بس نتيجة الظروف المادية وعدم توافر أماكن التعليم فضلت مأجل الموضوع ده لغايه مالقيت أعلان في الفيس عن تعليم الأورج 
الضابط: جميل وبعدين 
انا : ابدا تواصلت مع المعلمه و كان اسمها وردة 
و سالتني برايفت ولا مجموعة 
و لما عرفت ان سعر البرايفت معقول أخترت البرايفت 
و بدأت انتظم في الحصص و اعزف مقطوعات 
وده في شقتها و علي الأورج بتاعها 
فوجئت بالشرطة تقبض علينا بتهمة الزنا 
بس لحسن الحظ هي كانت ارملة و موجه في وزاره الترفيه و انا مهندس و مفيش حد معانا في الشقة فقفلوا القضية من بابها و اعتبروها رفق 
الضابط طب أحمد ربنا أن الدرس برايفت عارف لو كان مجموعة كانت أتعملت لكم قضية شبكة دعارة دولية ههه و استطرد قائلا كل ده كان في القسم اللي الشقة تابعه 
انا :صح و بعد ما خرجنا وقررت اقطع علاقتي بالفن و الموسيقي اتصلت تكلمني و تشكي لي من اذي الجيران لها و سمعتها التي تلوقت و ايقاف مشروعها اللي كان بيدر عليها دخل كبير بيساعدها في متطلبات الحياة و اقترحت للمحافظة علي سمعتها و منع مضايقات الحيران إني أتجوزها و انا بصراحة مكدبتش خبر خاصة أنها جميلة جدا و الشقة مجهزة و في مكان راقي و الجوازة مش هتكلفني حاجة 
الضابط يابن المحظوظة و هه وبعدين 
انا_ بعد الجواز الماذون بعت للزوجة الاولي بعلم الوصول اني متزوج في المكان الفلاني ومن الست الفلانية 
الضابط يا نهار أسود واتصرفت ازاي في الكارثة دي 
انا هو انا لحقت 
خد عندك طلاق للضرر و نفقة و متعة و تبديد منقولات و تمكين من شقة الزوجية و مصاريف مدارس و الخ الخ 
الضابط يعني و انت و نغم في الشقة خرجوكوا في نفس اليوم و لما اتجوزت نغم الدنيا اتقلبت عليك 
انا هو ده اللي حصل و انا مجموع الاحكام خذت بها حكم مجمع و شرفت هنا كأنها جايزة عن مجمل أعمالي 
الضابط و نغم عملت أيه أكيد في بريق نور في النفق المظلم دة 
انا ابدا طلقتها علي الأبراء بعد سماع الحكم لانها قررت تقفل سنتر تعليم المزيكا و ترتدي النقاب و وضعها ميسمحش تكون مرتبطة بواحد حبسجي زيي 
الضابط طب انت تعرف تعزف النشبد الوطني 
انا طبعا 
الضابط خلاص انت شغلتك طول مدة الحكم تعزف النشيد الوطني في طابور الصباح



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مشاركة مميزة

يا قاتلة بقلم عادل غتوري

  يــــــــاقــــــاتــــــلــــــة عـــامٌ  يــمُــرُّ ولا أراكِ أيُــعــقلُ؟ إنْ تــعــقليهِ فــأنَّىٰ لــي أنْ أعــقلَهْ مــجنونُ  حــبِّ...