الثلاثاء، 3 سبتمبر 2024

الفلاحة بقلم احمد محمود

الفلاحة
عشقت صبية فلاحة
وعشقها دا جنني
صبية زي التفاحة
وخجلها دا حاجة تانية
لفيت الكون وكلي جنون
ومن كل بستان وردة
احول احلامي حقيقة
ودايما احلامي مجنونة
لحد في يوم لقيت نفسي
قدام وردة مرسومة
فضلت وراها الف. وادور
كأني في لوحة مجنونة
عملت كل حركات الكون
وفي الأخر مفيش فايدة
وأنا جوايا كلي غرور
لكن بعاملها بحنية 
ما اخدتش منها ولا نظرة
جن جنوني قوي منها
وحلفت بكل اللي جوايا
لأشم ريحتك ولو ثانية
واعيد وازيد في حركاتي
وبردوا مفيش معاها فايدة
وقلبي يزيد في دقاتة
وبقيت خلاص في حالة تانية
اتاريني وقعت في غرامها
سلمت كل اوراقي
لفلاحة وحورية من الجنة
بسرعة جريت لبيت ابوها
ومنه كنت خاطبها
وهي بسرعة قوام وافقت
اتاريني كنت عاجبها
لكن خجلها دا منعها
كتب كتابنا قوام مأذون
علي اللي صادتني پخجلها
حبيبتي الحلوة الفلاحة
طلعت ريحتها ريحة وردي
يا أم الشفايف ورد
والريق كمان طلع حالي
بقلم
احمد محمود
من ديوان حبة رتوش

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مشاركة مميزة

أنت عنوان قصيدتي بقلم أدهم شيخ دللي

أنت عنوان قصيدتي ~~~~~~~~~~ انت عنوان قصيدتي أنت قمة سعادتي...... ولو كنت بعيدة عن بصري فذكرياتك هي القريبة وهي أجمل عنواني       ★ ★ ...