الثلاثاء، 23 يوليو 2024

نسمة من هواء الجنة بقلم محمد فوزي عبد الحليم

نسمة من هواء الجنة

             بقلم 
 محمد فوزي عبد الحليم 

قالت لي اكتب لي قصيدة 
تخصني 
و يبقى الكل عليك شاهد 
و شايف .

قولت لها احترت اغازل 
فيك العيون و لا الرموش 
و لا الشفايف .

قالت لي اكتب لي قصيدة 
و قول لي فيها ما بدا لك . 
و لا ارسم لي صورة من 
خيالك . 
بس اوعى تكون للصورة 
شافف .

قلت لها 
هوصفك نسمة من هواء 
الجنة و مخلوقة من عدة 
لطائف .

العيون غزلان و شاردة 
و الشفايف روز و ورده 
و الرموش درع و قزائف .

قالت لي طيب و كحلي 
و لا خصري و لا عطري 
و لا شعري ده اللي 
موجو جارف .

قلت لها 
الكحل حارس الأقمار 
سياج من طيب و عنبر 
و ظلة على الخد وارف . 

قالت لي قول كمان 
قول و خلي كل حتة فيه 
تنطق بالجمال 
قول و خلي كل حتة فيه 
تقول انا سحري خاطف .
 
قولت لها خايف ابالغ فى 
الكلام لتقولي كاذب و لا 
تقولي شعره زي غرامة 
زائف . 

قالت لي قول و ملكش 
دعوه . قول و لاغيني 
بالكلام و لا انت حقيقي 
بجد خايف . 

قلت لها 
غار الشعر من كتر المفاتن 
و قال انا تاج الجمال فوق 
رأس الحورية و عطري 
لجمالها واصف . 

ضحك الخصر من الكلام 
و قال انا رمانة الميزان 
مخلوق من عاج و مرمر 
و العاشق بمداري طائف .

و لو على النهد اامريني 
اكتب لك فيه ديوان 
قصائد . 
ما هو اصله قائد و انا 
فى الهوى جندى على 
الولاء و الطاعة حالف . 

ضحكت 
و ردت عليا خفف غزلك 
شوية مش زمبي اني 
حورية و مخلوقة من 
عدة لطائف .

قولت لها صدقيني ده 
مش غزل 
و لا إنشا او مبالغه فى 
العواطف .

انا حقيقي بعترف لك 
و بأقر ليك بأمر واقع
انت نسمة من هواء الجنة 
و الكل على اعتابك صابر 
و واقف .

قالت لي معقول كلامك ده 
كله ليا 
و لا قبلي ياما قولته لدي 
و ديه 
و الشوق ما بينكم كان 
ناره قايده و ريحه عاصف .

قولت لها قبلك و ياما 
قبلك حبيت كثير و كنت 
واهم اني فى الغرام 
فاهم و عارف . 

و بعدك قد ايه احتكرت 
جهلي لما خدتيني بغرامك 
لدائرة معارف .

دائرة فيها ذوق و رقة 
دائرة فيها طيبة و حسن 
عشرة و فيها ياما كثير 
محاسن .

و يا سلام على الرب لما 
يبقى من فيض خيرة 
للعبد صارف .

و انت لو مش عارفة 
قيمتك صدقيني 
انا حقيقي بجد عارف .

ما هو انت لو خضتي فى 
حياتك تجربة 
انا قبلك فى الهوى . ياما 
ياما خضت كتير مواقف 
ياما خضت كتير مواقف . 

محمد فوزي عبد الحليم 
جمهورية مصر العربية

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مشاركة مميزة

لعبة النسيان بقلم عبداللطيف قراوي

بقلمي عبد اللطيف قراوي  ***لعبة النسيان، ***، ألم الماضي يمحوه النسيان. ويطْوى صفحات الحرمان. وينجينا من براثن الهديان. قنطرة عظيمة. تنقلنا ...