الأحد، 25 أغسطس 2024

ده الأنسان بقلم السيد بدر

.. ده الأنسان ..
.....قلم السيد بدر 
   آنا القاتل آنا ألمقتول آنا الديه أنا الأنسان 
آنا الظالم وتخدعهم دموع عيني
     أبان مظلوم
 أكون فرحان اداري فرحتي أحزن 
      أبان مهموم
مافيش ايام بتسعدني تهل ساعاتها تتعسني
باخد حاجه مش حقي
بطمع فى اللى مش حقي
اناني بدوس على غيرى
 ماعنديش حاجه غير نفسي
قلب مافيش ضمير بايعه 
 وعد وعهد أنا خاينه
على أهلي كتير بأسي كل همي كان نفسي
            وده الأنسان 
أكون مقتول وده زنبي وديه دفعتها دمي
  اسي القلب مش ندمان 
ماكنش عندي غير نفسي
شهادة عدل أداريها 
  وكلمة حق منطقها
باقيت لعبة ايدين بتخون 
 باقيت غله باقيت مطحون
بخاطري أخترت م الأول 
  ف شده ف ضيقه بتحول
    وده طبعي عشان إنسان 
.......
  آنا السندال وبتحمل 
   اداري الصرخه وتجمل
      فيا لساني وبلعتة
      بنظرة عيني بتزلل
وجه وقتي عشان أتهان 
وناس شمتانه مبسوطه وبتهلل
حتى إيديا مصلوبه
  ورجلي بحبل مربوطه
    يجى ميعادي اتجرجر 
    لعشه بسدة معروشه
بخاطري أخترت م الأول 
   أكون ديه ومربوطه
              وده الأنسان 
......
 آنا الكلمه اللي متشاله 
  جوه ف درج متعانه 
    وقت حوجه أتحرر
    بعد العوزه متهانه
           وده الأنسان 
......
  صفحه باقيت ومطويه 
  وسط كتاب ومنسيه
  تراب غطاها مش باينه
   نسأل عنها ملغيه
بخاطري أخترت م الأول 
 ضعفت وكنت آنا الديه
            عشان إنسان 
.......
رافض أكون مع إني وقادر أكون 
  لكن ياخساره مش قاد قدرت أخون 
   أشهد زور وكدب أحلف 
     عهد وعد كنت أخلف 
     أجور على حق مش حقي
     مال أيتام أقول حقي 
        لابعرف خوف ولا ندمان 
              وده الإنسان 
....
أنا انسان وكرمني اله الكون
عشان إنسان وده طبعي
أناني تزلني نفسي وعايذ اكون
   ضعيف وجبان وكان زنبي
 اكون قاتل وكون مقتول 
ودي نهايتي وده زنبي
واخرتها أنا المديون
            وده الأنسان.. قلم السيد بدر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مشاركة مميزة

ليه الأنانيه بقلم السيد بدر

ليه الأنانيه  بقلم  السيد بدر  بينا قسمه ليك وليا  نص ليك التانى ليا تاخد اللى ليا على إنه ليك                      كده الأنانيه  السقف واح...