الخميس، 3 أكتوبر 2024

انا العربي بقلم حسني محمود إسماعيل

انا العربي 
اللي هزمت نفسي بنفسي 
انا العربي 
اللي كان حقيقي نفسي
اكون فارس  
في عين ابني وعنيا
ودي الحكاية من اولها 
الحكاية اللي حكاها
ابويا ليا 
انا لابني حكيتها
وحطيت شويه 
أننا اسياد الدنيا 
واحنا اسياد اسيادها
حكينا واحلوة حكاوينا 
نمنا وصحينا في ماضينا
لحد مافي يوم صحينا
مهزومين....... مكسورين
لا حول ولاقوة 
والكسرة في عين ابني وعنيا
انا الكداب...... انا المهوم 
انا المهزوم..... انا الهش المكسور من جوا
لا انا نبي
ولا قديس 
ولا علي.. ولا الفاروق
ولا حتي ارجوز 
في تمثلية 
انا المهزوم.. انا الموهوم انا الهش مكسور من جوا
انا اسف يابني
الخنجر اللي في
ضهرك وضهري
مش بايد عدوي
دا بايديا 
حسني محمود إسماعيل

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مشاركة مميزة

الموءودة بقلم محمد جعيجع

  المَوْءُودَةُ  : ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ  مَوْءُودَةٌ أَنَا .. أَنَا مَوْءُودَةْ ... وَ الْأَهْلُ عَيْنٌ فِي الْكَرَى مَشْهُود...