الأربعاء، 5 يونيو 2024

طمنت نفسي بقلم حربي علي

( طمنت نفسي ) 
الحمدلله
لقيت كل الإجابات
وطمنت نفسي
علي نفسي أنا بالذات
كنت زمان وأنا صغير بسأل نفسي وأقول: 
ليه محمد علي باشا 
الألباني أو قول اليوناني 
( تاجر الدخان ) 
اللي: مش مصري من الأصل
حكم مصر؟ 
مع العلم . 
إن كل كتب التاريخ كانت بتقول: 
أنه في هذا الوقت وهذا العصر
بالذات فقط . 
كان ممكن اللي:
يحكم مصر يكون مصري . 
وليه محمد علي اللي: 
مفروض مسلم 
إنبهر بفرنسا ( ماديا ) 
وكان عايز يشوف مصر 
( قطعة من أوروبا ) 
في( كل شئ ) ولو شكليا. 
وليه كان بيرسل لفرنسا بعثات 
من: خيرة شباب مصر يتعلم منها ( كل الحياة ) دي وبالملي؟ 
مع إنها دولة مش مسلمة؟ 
وكنت بقول لنفسي . 
هل من الممكن هذه الفرنسا
تقبل تعلم ولادنا الخير وكمان ببلاش؟ 
وأخيرا
ليه نقيب السادة الأشراف 
السيد ( عمر مكرم ) 
قائد المقاومة الشعبية في الحملة الفرنسية علي مصر
وافق على حكم محمد علي؟ 
وليه شعب مصر وافق على حاكم ( غير مصري ) 
ولو كان كل ده جاي بتذكية من: 
سيد وإمام كبير من ( آل البيت )
اللي: إتنفى بعد ما إنضحك عليه
وكبرت . 
وقريت كتب تاريخية من وجهة نظر إسلامية
وفهمت . 
كل إجابات الأسئلة ديه
وليه بلدي منسية 
والأرض مش ليا
ولا لعيالي اللي جايه
والقضية؟ أكبر من شوية
بس ياريت إنتم كمان تحاولوا
تعرفوا زي ما أنا عرفت 
بس عن شرط . 
يكون دليلك وإنت بتجاهد
( جهاد المعرفة ) 
في: الحياة العلمانية
حديث شريف 
أو آيات قرآنية

حربي علي
شاعرالسويس

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مشاركة مميزة

8)»المشاهير ووهم الشهرة«(8)» بقلم علوي القاضي

«(8)»المشاهير ووهم الشهرة«(8)» دراسة وتحليل : د/علوي القاضي. ... هالني وزاد إستياءي مارواه لي زميلي الأديب الطبيب عن رحلته لتسجيل إسمه كعضو ...