الخميس، 25 يوليو 2024

الحاج عرفة بقلم محمود عبد الفضيل

قصة قصيرة 
الحاج عرفة 
للكاتب المصري م محمود عبد الفضيل 
-هو يا جدي ليه الناس مسمياك الحاج عرفة مع أن أسمك الحقيقي محرم 
_هيييه دي حكاية طويلة خايف احكيهلك تنام مني 
_لسة بدري أحنا فين و ميعاد النوم فين 
_شوف ياسيدي ولا سيدك إلا أنا . وأنا صغير كنت شقي جدا لاني كنت وحيد علي بنات و أبويا كان مدلعني قوي 
مفيش حاجه وحشة إلا و عملتها 
_تمام تاريخ مشرف 
_ حتي بعد ما اتجوزت و خلفت أبوك فكرت في تأمين مستقبله فحرمت أخواتي البنات من الميراث 
و اشتغلت بالربا لحد ما ثروتي بقت زي ما أنت شايف 
_فعلا ثروة تكفي أجيال 
_ المهم حصل لي تعب جامد جدا و مرضت مرض خطير 
ساعتها حسيت أن وقتي قرب و هموت بالمرض ده و فكرت أكفر عن ذنوبي كلها مرة واحدة 
_عملت أية ؟
_قلت احج .
_فكرة حلوه
_دفعت مبلغ عشان أطلع خدمه حجاج و بالفعل سافرت مع وفد من البلد كخدمة حجاج تبع ناس شغالة في الموضوع دة
_يعني طلعت ببلاش 
_عيب عليك دة انا كنت بأخد فلوس كمان 
المهم جت ليله عرفه و حسيت بمغص شديد و ألم في المعدة و اسهال و رحت المستشفي هناك واتحجزت أربعة أيام مابين فحص و أشعة و تحاليل و خلافة 
_وطبعا كدة ما وقفتش في عرفة 
_كل سنه وانت طيب اللي خفف الصدمة عندي إني مادفعتش تكلفة الحج 
_وطبعا اللي في البلد عرفوا الموضوع و سموك الحج عرفه 
_عالم ما بتستر 
_طب الموضوع دة مخلكش تراجع نفسك وترجع حق أخواتك البنات في الميراث و تبطل ربا 
_ يابني دي عادات و تقاليد مفيش حد بيورث بنات هنا 
الأرض الرجاله فقط 
_طب عمدتنا حج السنه اللي فاتت رغم أنه حرم كل اخواته بنين و بنات من الميراث و وقف علي عرفه 
_صح بس اللي محدش يعرفه أنه ما شفش الكعبه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مشاركة مميزة

صباح الأمل بقلم فتيحة المسعودي

  صباح الأمل  صياح ديوك مرتفعة  .. ترمز للتفاؤل والأمل .. نقنقة دجاج مختلفة .. توحي للجد والعمل .. كل التحايا موصولة .. بمذاق الشهد والعسل.....