الاثنين، 19 أغسطس 2024

زمن الدش بقلم سعيد حمدى محمد

"زمن الدش
شعر "سعيد حمدى محمد 
★★★★★★
كل يوم همك يجي على بيت جاري 
وانا خايف لا يغلط ويفط على داري
وعايش سنين مهموم والدمع جاري
لحد الجرح ما دبح الفرح 
والفلاح زود همي ومراري
★★★★★
لما بات ليله سهران
 يتفرج ويسقف للأحزان
وعيون عياله أهي بصاله 
 وهوه بيزرع جواهم افعاله
بفلم الساحر والشيطان
★★★★★★ 
علمهم حرت الارض وازاي تتخضر 
علمهم ازاي نبني ونعلي ونعمر 
وبلاش تزرع جواهم ضياع
وتملا قلوبهم باﻷوجاع 
بكره تجني ودمعك ع الخدود جاري 
★★★★★★
ياما بدرت فيك حب العشم..خيب ومطلعشي 
وبعتلك مرسال الامل . اتقتل مرجعشي
معلهشي . انا مش هاسيب تاري 
انا هاكسر باعك. وأدوقك اوجاعك 
ورجعك لاصلك مادام عندي اصراري
★★★★★★
اصلك عايش فى داومة الدش 
لما توهك ببحر النفاق والغش 
وخاصمت الغيط والبتاو والمش 
ورحمة امك لا احضنك واضمك 
واغربل منك العوج والمك 
واربطك فى شغول الصاري 
★★★★★★
واخدك امرمغك بطين الريف 
واسمعك موال بصوت الشواديف 
والطشك بنسيم العصاري 
واعشيك بطبيخ الكانون
واسقيك شاى الحلزون 
على نار الحطب القايده بناري 
★★★★★★
أحضنك واضمك واهيم 
واعصرك زي الغريم 
لحد ماتنضح حنين 
لزمن الناس الطيبين
والمغرفه الخشب .
عاشقه قحف العصيده من سنين 
بقالهم زمان ع الفرن مستنيين 
زمن الطيابه يعود
وهمك يبقى من همي
وفرحي من فرح جاري 
★★★★★★
شعر "سعيد حمدى محمد
13/1/2024

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مشاركة مميزة

دموع الفراق بقلم جرجس لفلوف

دموع الفراق... كان لي امس.وكانت لي في الدنيا أحلام وامان زورقي في الظلمة وفي النور يمضي في امان  حبيبي كان لي في ودادك موعد وليالي سمر  رحل...