الأربعاء، 1 سبتمبر 2021

رسالة من إبنة لأبيها بقلم غزالة عطية

 إياكم والتفرقة بين الأولاد

يولد الكراهية والبغضاء بين الأولاد والآباء ويؤدى إلي العقوق


جائتنى بنت تبكى وتشكوا ظلم والدها وتقص وتحكى فكتبت كلمات من قلبى لعلها تصل إلى كل أب وأم

إياكم والتفرقة بين الأولاد


وتلك هي كلماتى للجميع بصورة مصغرة لتلك الفتاة


رسالة من إبنة لأبيها

_____________

مش غريبة عليك قسوتك عليا مش غريبة عليك 


من صغر سني مش متحملنى كأنى مش منك 


تحب كل إخواتى إلا أنا كأنى مش بنتك 


مبارك عليك حنانك لاختى أنا الله يهنيك 


مبارك عليك سركس أختى امك تفديك 


وزينب حبيبة أبوها ضحكته مبارك عليك 


وفاطمة آخر العنقود سكر معقود تحلي لياليك 


أما أنا بنت غريبة عليك مش منك ولا إليك 


مبارك عليك ظلمك قدام المولي هيحاسبك


نسيت رفقا بالقوارير ووصية النبى محمد إليك 


أوصيكم بالنساء خيراً ولا يمكن حسبتنى مثلك 


راجل بشنبات في الظلم بات وفات مش من ضلعك 


ياللي إسمك كلمة أب نفسى بجد أحسك 


ياللي اسمى ملتصق في شهادةميلادى بإسمك 


أنا لو عقيتك إنت عقتنى قبلي وكل السبب منك 


مش هقول إلا خليك حنون لو ثانية غصب عنك 


اضحك عليا أنا راضية مش هقولك فهمتك 


أنا ما صدقت تقول لي كلمة يا بنتى أحبك 


وأنا جوايا متأكدة إن الكلمة طالعة مش من قلبك 


لكن هقول أنا زى إخواتى البنات عندك بنتك 


___________

Ghazala Attia 

 غزالة عطيه


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مشاركة مميزة

خاطرتها والحياة بقلم عواطف فاضل الطائي

( خاطرتها والحياة) ما الذي نلته من الحياة وما جنيته؟ وتبقى تحتفظ بينبوع ذكرياتها كلوحة على غلاف كتابها وتغسل جرحها الغائر في الأعماق وتتساءل...