السبت، 2 ديسمبر 2023

سكة سفر بقلم أحمد محمود

سكة سفر
عشت  حياتي  كلها
بالطول  ويا  العرض
لا  فكرت  ابني  لي  بيت
ولا  اشتري  حتة  ارض
والمال  ما  حبتوش
وصرفتة  علي  طوب  الأرض
وعلي   بذرة   مش  بذرتي
زي   الزلط   في   الأرض
والشمس  بعد  ما  صهللت
لقيت   نفسي   في  وسط  الأرض
لا  ظل   شجرة  يظلني
ولا   عكاز   يسندني
لما  الضهر   أتني   وانحني
والدنيا   في.  أخر   رحلتي
غدرت  بي   وساوتني  بالأرض
وركبت   قطر.   الندامة
ورجعت  من  تاني. لأول  السكة
ما  لقيتش   غير   حصيرة
    مرمية    عل   الأض
ومعاها   حتة  دكة
عايش   وراضي  بالمقسوم
وما   كفرت   بالنعمة
وكل  يوم   انادي  علي الدنيا
تقولي  صدقني ما انا سامعة
دعبست  في دولاب  احلامي
علي  حلم.  قديم   يكون  عل الرف
لقيت  حلم   جميل  مركون
في   أخر   رف
نفضت  تراب  الزمن من عليه
ظهرت   لي  حروفة
قعدت  ارص   فيها 
حرف  ورا  حرف
وبقت   معاني   اتكلمت
وبضحكة   بهتانة
بصرخ   واقول   الأه
والدنيا   سمعاني
يا  دنيا   أختشي  بقي
وخلي   عندك   دم
خلاص  وضهري  انكشف
ولا ولد  يسند  ضهر
وما فيش. خال  ولا عم
حلمي  صغير  علي قد  ايامي
ياله  بقي  اتبسمي
وصالحيني  في  اخر  ايامي
وانا  راجع من سكة سفر
اتاريها سكة  ندامة
بقلم
احمد  محمود
من ديوان  حبة رتوش

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مشاركة مميزة

خاطرتها والحياة بقلم عواطف فاضل الطائي

( خاطرتها والحياة) ما الذي نلته من الحياة وما جنيته؟ وتبقى تحتفظ بينبوع ذكرياتها كلوحة على غلاف كتابها وتغسل جرحها الغائر في الأعماق وتتساءل...