أنا أعرف أنني أتمنى أكثر مما ينبغي
الأحد، 21 فبراير 2021
أتمنى أكثر مما ينبغي
لبيك حبيبي بقلم خالد احمد بزي
علمونا بقلم طه الجندي
زهرة لوتس بقلم ناهد إبراهيم أحمد
وشاح التيه بقلم سعيدة محمد صالح
يا مالكا قلبي بقلم محمود عزام
دعيني سيدتي اعتصر بقلم باسل نده
دخلت علينا المديرة بقلم محمد حاجي
بلقيس بقلم .السيد.حسن السيد
مرايا الوهم بقلم لطيف الخليفي
لولا المحبة بقلم د هزار محمود العاطفي
اعترافات بقلم ادريس الصغير
أسير على خطى حبيبي بقلم د غسان الصيفي
عناق المعشوق بقلم المصطفى نجي الوردي
الحفلة الحفلة بقلم د حازم حازم الطائي
تخيل بقلم أبو رأفت إبراهيم الشعراني
غربة مشاعر بقلم عرفات فرج الله بلبل
تأملات بقلم عمر عبود
ضمائر الحب بقلم موسى عبد القادر البرغوثي
لا تنحني بقلم رشاد على محمود
الأندلس بقلم شاكر محمد المدهون
المجنون بقلم على حزين
أمنية بقلم صفاء قرقوط
يا مصر يا أمنا بقلم محمد ياسين
تحياتي
محمد ياسين
يا مصرنا يا أمنا
يا ساكنة جوا ف دمنا
قلبك كبير والخير كتير حضنك كبير بيضمنا
يا مصرنا يا أمنا
إنتي الأمان يا طيبة وف وقت حزني قريبة
يام القلوب متغربة
مش حاسة فيكي بالهنا
شايلة الهموم متحملة
شبح العقول المهملة
بس الحقيقة المشكلة
فيه بعض أوضاع محزنة
صوت الحياة ليه اتخنق
بين الدموع حلم اتشنق
وشبابك انتي اللي اتسرق لما اتقتل فيه الغنا
من كام سنة حضنك دفا
وقلوبنا ليه صابها الجفا
جوا العيون حزن انكفى
والحال يدوب على قدنا
يام الحياة والسلسبيل
زاد العطش فينك يا نيل
دانت الطريق وانت الدليل مين اللي بعدك عننا
مصر اللي كرمها الإله
مصر الأمل مصر الحياه
وف حبها أنا قلبي تاه واشتقت لك يا حنينة
الصبر على مرك دوا
يا اللي انتي شيء زي الهوا
صعبان عليكي نكون سوا
دانا بعد منك مش أنا
يا حلم لسه ماعشناهوش
لا حلمنا بيه ولا نعرفوش
فيه مية سؤال فوق الوشوش
مين اللي داس على حلمنا
مين اللي شال همك سنين مين اللي غنالك أنين
غير الغلابة المجروحين غير اللي داق طعم الضنا
حبر الكلام تاه واشتكى
لما الشجر ورقه بكى
كل اللي كان واللي اتحكى
حدوتة هايلة ومتقنة
سايبانا ليه نسأل كتير
مين فينا مات فيه الضمير
بحرك يا غالية مالوش كبير
ماكفاية عند وفرعنة
طوابير بشر خنقة وزحام
والحالة ضنك ومش تمام
آخرتها ليه فلت الزمام وصبحنا غرب ف أرضنا
بلدي بحبك حب موت
مش هارضى فيكي بالسكوت
يطلع نهار ونهار يفوت والحق يفضل حقنا
مهما الدموع طفت شموع
والهم عشش في الضلوع
مش هاتسيبينا ف يوم نجوع
كلك شهامة وجدعنة
ياما لسه فيكي كتير غلابة المطحونين بين الديابة
مشاعرنا مالياها الطيابة
مالناش في شغل الفتونة
ياللي اتعمل فيكي العجب
باكتب حروف اسمك دهب
اتهنتي ليه من غير سبب يام القلوب المؤمنة
الله أكبر يا وطن اشهد وسطر يا زمن
مصر اللي قوتها المحن عايشة ف أمان مطمنة
لازم في يوم ترجع لنا أحلامنا ويهون حملنا
ونعلي صوتنا بالغنا لسه الأغاني ممكنة
لسه الأغاني ممكنة
لسه الأغاني مممكنة
المولود بقلم نضال رامز بريخ
اختارك القلب بقلم خالد الشيباني
عروسة النيل بقلم ناجح احمد
من عيونك تعلمت بقلم هادي صابر عبيد
أشتاق بقلم توفيق العرقوبي
بين الضلوع قلب بقلم نجوى محمد
كن صديقي بقلم نبيلة صلاح الدين
لما تحس بقلم طاهر مختار عتيت
كطائر مذبوح بقلم مونيا بنيو
نبي الشعر بقلم عماد بن الشتاوي
هم ينادوك باسمك بقلم بلاسم العراقي
ما أجمل خصامك بقلم خالد احمد بزي
لماذا نسينا بقلم محمد بكر
جرم الشام بقلم طارق مليشو
السبت، 20 فبراير 2021
همس ليل بقلم مصطفى حلاق
همس ليل
ندمت على ما ليس لنا
كل الكون سائر إلى الفنا
رميت وراء العمر برقع الهوى
وأسدلت عليه سواد الكفنا
أرشفتني من دنان مرك سقماً
أضناني وأذاقني منه طعم الونا
تناثرت عيوني بين فقد ورحيل
وضاق بروحي ضنك السكنا
يا ملهب لوعتي إرحل كما تشاء
لن أهاب بعد رحليك ألم الضنا
شكوت الآه لمقل جف من
لوعتها دمع العين وارتكنا
مصطفى حلاق
ضد التيار بقلم طه الجندي
***ضد التيار***
**************-
حبيبتي
سأخطك علي سطوري
حروف وحروف
سأخطك بحروف الهجاء
واخطك بحروف العطف والنداء
سيخطك مدادي بحروف ابجديه
ويرسمك لوحة ملائكيه
وسأرتله اسمك في محرابي
ترتيلة سماويه
واغوص بعشقك اعماق البحار
وسأسبح ضد الموج وضد التيار
واحلق في سماء الليل
باحثا عنك بين الكواكب
والنجوم والاقمار
فأنت أنت اميرتي
متمرده الفكر
وتسبحين دوما
تسبحين ضد التيار ***
Taha Elgendy
بقلمى
طه الجندى
يا من وأدت الود بقلم داود بوحوش
((( يا من وأدت الوِدّ )))
يا من وأدت الود
و رفعت راية النّصر
و زعمت أنك للحق تنتصرُ
و نفشت ريشك
و غدوت تغيظني منتشيا
و بنصرك المزعوم تفتخرُ
فلا تظنن أن الحرب قد حُسمت
أ لا إن الحروب معارك
قد تضحك اليوم ملء شدقيك
و قد تبكي في النهاية دهرا
فتجر أذيال الخيبة و تحتضر
هو القصرُ إن شُيٍّدَت غِشّا أعمدته
فلا الرقص و لا الزغاريد فيه تُعمِّرُ
إلى انهيار... يطول الزمن أو يقصر
زًيفٌ ذاك الذي تحياه وتدّعي
ديكٌ أنتً
وهل ينفع الرّقصُ ديكا
إن طاله الذّبحُ فيرقصُ؟
الباطل
و إن زينت لك محاسنه
فالحق
أحقّ بأن يعلو و ينتصرُ
ابن الخضراء
الأستاذ داود بوحوش
الجمهورية التونسية
ليه تجبرها..69 بقلم طاهر مختار عتيت
ليه تجبرها..69
ليه تجبرها تعيش معاك غصب عنها
كل شيء بالمعروف من غير ماتجرح مشاعرها
مش هاتعيش معاك غصب عنها حتى لو بكيت بدموعك قدامها
حتى لو بينك وبينها عشره مش هاتعرف تكمل معها مشوارها
ولا هاتتحصل ع ضحكه صافيه وكلمه حلوه منها
يبقى ليه الجرح والقسوه وواقف دايما في طريقها
وعايش ف عزله والحزن عندك بالجمله ومش قادر علي فراقها
اهدى واعقل وبلاش تتدخل ف مشاكل انت ف غنى عنها
خلى عندك كرامه وطلقها طلما دي رغبتها ومافيش داعي تفضل بالكلام توجعها
خاليها تشق طريقها والحياه هاتعلمها وهاتعرف مين كان بيحبها ومستعد يضحي بعمره عشانها
حتى لو فضلت بالفلوس تسد جوعها أو الظروف مش قادر تتحملها
برضوا مسره ومستحيل تتخلى عن اللي بتحبه حتى لو ولادها بين أحضانها
مش مكنه تقدر توقفها ولا تقدر تتحكم فيها حتى لو بالضرب هاترجعها
الست بتعيش بمزاجها ولو عايزه تتطلق برضوا ماحدش يقدر يقف ف طريقها
.
تبقى ف سن الستين وعايزه شاب يعاكسها امال عامله اميل ليه عشان تعبر عن مشاعرها
لا يهمها نار ولا جنه المهم تحس انها لسه شابه والكل عايز يطلب أيدها
ادخل صفحتها هاتلاقيها كلها حب وغرام ورومانسيه وعن المتعه مستحيل تبعدها
فين وفين تذكر اللي خلقها وتصلي ع رسولها ومش عامله حساب ليوم ربنا فيه هايحاسبها
ريح نفسك وارحمها لا بكلمه حلوه هاترجعها ولا بالظلم والقسوه هاتكمل معاك مشوارها
يبقى ليه مهموم وحزين ومش قادر تبعد عنها وخايف تخسرها
خلي عندك كرامه ونخوه بدل ماتخونك ومش هاتقدر تتحمل الصدمه عشان بتحبها
وهي رافضه يبقى مافيش داعي تفضل عايش معاها وكل يوم مشكله بسببها
مش هاترتاح حتى لو بوست ايدها عشان حسنها وجمالها
وهي المسؤوله قدام اللي خلقها وتقدر تعالج أمورها
وعارفه مصلحتها وكل شئ بالمعروف زي ما ربنا أمرنا ومافيش داعي نخالف سكتنا
اللي خلقها خلق غيرها وكل واحد له واحده حتى لو جمعتنا عشره داخل بيوتنا
او العمر فات عليها وعدى هاتفضل دايما ست وحاسه بجمالها ع حساب مين مش موضوعنا
حتى لو غريبه ف تصرفاتها لكن حب جديد وشغل تفكيرها وفجاه بتتغير ملامحها حتى لو اتواعدنا
وف بينا كلام جميل وعشره لكن دا نصيب وربنا قادرهونا
وكله ع حسب نيتنا ربنا بيرزقنا طول ما احنا عايشين تفضل الحياه تعلمنا
فجاه نفرح وفجاه نندم ع سؤ اختيارنا مش شرط أهل وأصحاب لا كمان داخل بيوتنا
عشان تركنا دينا وربنا بيعاقبنا حتى ف زوجتنا وأزواجنا ونفضل نبكي ع حالنا
لحد ما الموت يفجئنا ونبتدي مرحلة تانيه يانار ياجنه واحنا اللي بنحدد طريقنا
شاعر العصر صاحب كلمه لها مضمون ومعنى يفيدنا وينفعنا بقصيده جميله تنال اعجابنا
وتحسن دايما من أخلاقنا وتذكرنا باللي خلقنا وداوي همومنا وأوجعنا..
الشاعر طاهر مختار عتيت
شاعر العصر....تحيا مصر
طنطا...كفر الزيات....اكوه الحصه
مشاركة مميزة
كوني بقلم عامر الدليمي
((((((«««كوني»»»)))))) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ كوني طفلتي التي تلعب في حجري تلامس خدي تقبلني في ثغري كوني مشاغبةً تثير بمداعبتها جنوني تستنهض...





